شماره :
201
سه شنبه 1401/09/22 04:05

اکتشاف

اکتشافات زمین شناسی ، فرایند یافتن منابع معدنی اقتصادی پایا در کوتاهترین زمان ممکن و حداقل هزینه است. گسترش و پیشرفت تکنولوژی اکتشاف در طول یک قرن، به سبب چالشهای موجود در امر اکتشاف بوده است. در مورد طراحی روش های اکتشافی و فعالیتهای بیشمار انجام گرفته در چرخه اکتشاف، بسیار توضیح داده شده است. اجزای مهم یک اکتشاف موفق عبارتند از :

  • انتخاب مناطقی با زمین شناسی مناسب
  • سرمایه گذاری بهینه
  • همگامی و همراهی با تکنولوژی روز اکتشاف

بکارگیری ترکیب درست از تکنیکهای اکتشافی، پروژه را مقرون به صرفه خواهد نمود. کنترل و تضمین کیفیت باعث اعتبار داده های اکتشافی شده و تلفیق آنها موجب توصیف و پیش بینی بهتر اهداف اکتشافی میگردد و ارزش خالص مورد انتظار و ریسک های موجود در پی جویی یک کانسار، مشخص میگردد. ترکیبی از تلاشهای صورت گرفته در بخش تحقیق و توسعه بخشهای دانشگاهی، صنعتی و آژانس های دولتی در کسب نتایج مطلوب و موفقیتهای آتی اکتشافی بسیار سودمند است.

شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر با هدف قرار دادن موارد فوق الذکر، در طی سالهای اخیر گامهای مثبتی در این ارتباط برداشته است که حاصل آن معادن فراوانی هستند که در مراحل مختلف اکتشاف، استخراج و احداث کارخانه قرار دارند. در ذیل فهرست خلاصه ای از پروژه های در دست اجرا در این شرکت آورده شده است.

1-معدن طلای خونیک واقع در استان خراسان جنوبی با ذخیره ای حدود ۶ میلیون تن که در مرحله احداث کارخانه قرار دارد.

2-معدن آهن و فسفات گزستان واقع در استان یزد با ذخیره ای بالغ بر ۹۰ میلیون تن که در مرحله استخراج قرار دارد.

3-معدن فسفات چرام واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد با ذخیره بیش از ۱۰ میلیون تن که در مرحله استخراج و احداث کارخانه قرار دارد.

4-معدن نیکل بوانات استان فارس با ذخیره ۲ میلیون تن که در مرحله استخراج قرار دارد.

5-محدوده اکتشافی جنگسر واقع در استان آذربایجان غربی با پتانسیل مس-طلا و مواد پرتوزا که شرکت غدیر به عنوان سرمایه گذار با سازمان انرژی اتمی مشارکت دارد. این محدوده در مرحله اکتشاف تکمیلی قرار دارد.

6-معدن سرب و روی قله کفتران واقع در استان سمنان با ذخیره قطعی ۴ میلیون تن که در مرحله استخراج و احداث کارخانه قرار دارد.

7-محدوده های اکتشافی کلوت و کلاته مهران جهت اکتشاف مس که شرکت غدیر بعنوان سرمایه گذار با شرکت ایمیدرو مشارکت داشته و در مرحله اکتشاف عمومی قرار دارند.

8-محدوده اکتشافی مس-طلای برزآباد واقع در استان کرمان که در پایان عملیات اکتشاف تفصیلی قرار دارد.

9-محدوده اکتشافی مس-طلای اردوباد واقع در استان آذربایجان شرقی که در این پروژه شرکت غدیر بعنوان سرمایه گذار با سازمان انرژی اتمی همکاری دارد. این محدوده در حال اکتشاف تفصیلی و حفاری اکتشافی است.

  10-محدوده اکتشافی مس-مواد پرتوزای باغ دره سی ۲ واقع در شهرستان میانه که در این پروژه شرکت غدیر بعنوان سرمایه گذار با سازمان انرژی اتمی  همکاری دارد. محدوده در مرحله اکتشاف عمومی و تهیه نقشه قرار دارد.

        11-محدوده اکتشافی مس-مواد پرتوزای باغ دره سی ۳ واقع در شهرستان میانه که در این پروژه شرکت غدیر بعنوان سرمایه گذار با سازمان انرژی اتمی همکاری دارد. محدوده در مرحله اکتشاف عمومی و تهیه نقشه قرار دارد.

img.alt
X